Istorie CS
Abreviat CS , este un first-person shooter tactic aparut dintr-un mod Half-Life
realizat
de Minh "Gooseman" Le si Jess "Cliffe" Cliffe . Jocul a fost dezvoltat
intr-o serie de variante de la lansarea originala , ce contine in
prezent : Counter-Strike:Condition Zero , Counter-Strike:Source si
Counter-Strike pentru Xbox .
Counter-Strike pune in lupta o
echipa de teroristi si alta de trupe speciale ale politiei intr-o serie
de runde . Fiecare runda e castigata fie prin indeplinirea obiectivului
misiunii sau prin neutralizarea echipei adverse .Ultima incarnare a
jocului , Counter-Strike:Source , e bazat pe motorul sursa (Source
engine) dezvoltat pentru Half-Life . Semne ale influentei majore pe care
Counter-Strike o exercita pot fi vazute in aparitia unor mod-uri pentru
jocuri ca Quake III Arena , Unreal Turnament , si alte shootere
individuale ca Global Operations , America's Army , Call of Duty , True
Combat Elite si multe altele .
Din luna mai a anului 2006 pana
in ziua de astazi Counter-Strike este cel mai jucat first-person shooter
din lume . In 2002 erau peste 30,000 de servere populate pe internet
pentru Counter-Strike (locul 2 l-a ocupat Unreal Tournament cu
aproximativ 9.800 de servere) . In 2004 statisticiile GameSpy aratau ca
peste 85,000 de utilizatori jucau Counter-Strike simultan , si in 2006 ,
Steam arata cu regularitate ca 200,000 de utilizatori joaca
Counter-Strike (mai sunt incluse:Counter-Strike:Source si
Counter-Strike:Condition Zero) in acelasi timp . Potrivit statisticilor
adunate de platforma Steam de la Valve acesti utilizatori contribuie
colectiv la adunarea a 6.177 milioane de minute pe luna , din 5
februarie 2007 , solidificandusi pozitia ca cel mai popular online
first-person shooter . Initial Counter-Strike era jucat online cu
ajutorul serviciului WON , care a fost inchis in 2004 , fortand
utilizatorii sa schimbe pe Steam (la care unii utilizatori au raspuns
realizand propria retea WON numita WON2) .
GAMEPLAY
Counter-Strike
este un first-person shooter in care jucatorii se alatuta fie
teroristilor fie echipelor speciale ale politiei . Fiecare echipa
incearca sa indeplineasca obiectivele misiunii sau sa elimine echipa
opusa . Fiecare runda incepe cu cele 2 echipe aparand simultan fiecare
in bazele lor aflate de obicei la capetele opuse ale hartii . Jucatorul
poate sa aleaga intre 8 caractere diferite (cate 4 pentru fiecare echipa
. Counter-Strike:Condition Zero a mai adougat cate un caracter fiecarei
echipe) . Fiecare jucator porneste , in general cu $800 (desi suma
poate si editata de un administrator) , 2 cartuse de munitie , un cutit ,
si un pistol : un Heckler & Koch USP .45 pentru fortele speciale
ale politiei si un GLOCK 18c pentru teroristi .
Jucatorilor li se da
un ragaz inaintea inceperii fiecarei runde (cunoscut sub numele de
freeze time) pentru a se pregati si a cumpara echipament . Se pot
intoarce in zona de cumparare (baza) intr-un anumit interval de timp
pentru a cumpara ecipament nou (90 de secunde default) . Odata ce runda
s-a terminat jucatorii supravietuitori tin echipamentele cumparate la
inceputul rundei pentru a fi folosit in runda urmatoare . Jucatorii
ucisi incep runda cu echipamentul de baza (default) .
Banusuri
in $ sunt repartizate pentru castigarea unei runde , pierderea ei ,
uciderea unui inamic , salvarea unui ostatic sau plantarea bombei .
Tabela
de scor arata scorul echipelor in aditie statisticilor pentru fiecare
jucator : nume , scor(kills) , deaths , si ping-ul(sau LAG-ul in
milisecunde) . Tabela de scor indica deasemenea si daca un jucator este
mort sau viu , daca poarta bomba sau este VIP-ul(pe hartiile cu profil
asasinare) , desi informatiile despre jucatorii aflati in echipa opusa
sunt restrictionate pana cand jucatorul este mort(dead) , pentru ca
informatiile sunt importante . Jucatorii ucisi devin "fantome" pentru
restul rundei , ei nu pot sa-si schimbe numele pana cand nu sunt readusi
la viata (spawn) din nou , chat-text-ul nu poate fi trimis sau
receptionat de jucatorii care sunt inca in viata , iat voice-chat-ul
poate fi doar receptionat de la jucatorii in viata si nu trimis lor
(asta
daca nu cumva cvar-ul sv_altalk este setat pe 1) . Multe din noile
harti FY(fun yard) permit jucatorilor morti sa comunice cu cei ce sunt
in viata . "Fantomele" pot urmarii restul rundei din perspective
diferite selectabile , desimajoritatea serverelor opresc unele
perspective pentru a prevenii ca jucatorii morti sa dezvaluie informatii
celor inca in viata prin intermediul unor programe media alternative
(TeamSpeak sau Ventrilo) .
Aceasta tehnica , cunoscuta sub numele de "ghosting" este considerata cheat in majoritatea shooterelor tactice .
REALISM
Counter-Strike
este menit a fi mai realistic decat shooterele first-person futuristice
ca si Quake III Arena si Unreal Tournament , dar e construit in asa fel
incat sa mentina rapiditatea actiunii (pierzand claritatea detaliului)
.Pentru a ucide un jucator sunt relatin necesare putine lovituri . Insa
loviturile (damage) nu au impact permanent asupra abilitatii de a fugii
si a efectua salturi , permitand unui jucator cu doar cateva lovituri
ramase sa continue lupta la fel de bine ca oricare jucator .Miscarea si
viteza de sprint sunt momentar restrictionate pentru aproximativ o
secunda in urma incasarii
unor lovituri .
HARTI
Hartiile
din Counter-Strike determina gameplay-ul si obiectivele misiunilor .
Sunt 3 tipuri de harti oficiale in Counter-Strike : Hostage rescuecs in
fata numelui hartii (ex: cs_militia , cs_office) , (salvarea
ostaticilor) , identificate cu ajutorul prefixului Bomb defusal
(dezamorsare bomba) , identificate cu prefixul de in fata numelui hartii
(ex: de_dust2 , de_inferno) si Assasination (sau asasinat) identificate
cu ajutorul prefixului as (ex: as_oilrig) , in care un membru al
echipei fortelor speciale ale politiei devine VIP
si trebuie
protejat pana ajunge intr-o zana de evadare (acest tip de harta e absent
in Counter-Strike:Source) In versiuni timpurii ale jocului mai exista
inca un tip de harta oficiala numita Terrorist Escape (evadarea
teroriostilor) .
ARMELE
Una
din caracteristicile incarnarii originale a jocului a fost caarmele nu
erau fictionale , ca la majoritatea jocurilor de acest gen , in schimb
folosindu-te modele de arme folosite in lume de grupari teroriste si
forte ale politiei . Armele sunt , oricum doar semi-realistice : multe
dintre ele nu respecta "the real thing" pana la ultimul detaliu (difera ,
spre exemplu calibrul munitiei sau demunile lor) . Sau alte arme nu
respecta comportarea reala din timpul tragerii , si descarcarea
cartuselor se face pe partea gresita a armei . Acest fapt se datoreaza
faptului ca unul din designerii jocului era stangaci
si a modelat armele fiind tinute in mana stanga .
Deasemenea
, comportarea din timpul tragerii , unde gloantele ajung cand arma este
folosita , se aseamana foarte putin cu comportarea la tragere a armelor
adevarate .Din punctul asta de vedere Counter-Strike inseamna "multa
distractie" dar fara realism .
Cand primele versiuni ale jocului
au fost lansate armelor lii s-a dat nume fictionale si firme de
productie la fel de fictionale , asta probabil din cauza problemelor de
drept de autor . Numele lor sunt vizibile la incepului fiecarei runde
cand se fac "cumparaturiile" pentru echipament . Consola , pe de alta
parte se refera intr-un alt mod la arme decat meniul "buy" , folosing
numele adevarat a armei (ex: Consola numeste "Bullpup" ca "AUG" , arma
reala pe care Bullpup se bazeaza) .
CULTURA CS
Counter-Strike
este popular din cauza culturii ce il inconjoara , care include tot de
la jucatori profesionisti si ligi de CS pana la cheating excesiv si
comportamente de tot felul . Unele echipe profesioniste de
Counter-Strike numite clanuri castiga bani frumosi pentru a se juca CS ,
exemplele cele mai concludente sunt : SK Gaming, Team 3D, fanatic .
MOSTENIREA CS
Counter-Strike
ramane extrem de popular pana in zilele noastre . In curent sunt ligi
online profesioniste ce sustin Counter-Strike cum ar
fi Cyberathlete
Amateur League (CAL) si CyberEvolution , o liga de genul "pay-to-play" .
Diferite concursuri pe LAN sunt tinute in America si Europa , cele mai
mari fiind Cyberathlete Professional League (CPL) , Electronic Sports
World Cup (ESWC) , World
e-Sports Games (WEG) ,si World Cyber Games (WCG) . Aceste campionate sunt televizate , comentate si analizate .
MODURI SI SCRIPTURI
Counter-Strike
este un mod Half-Life si a adunat in jurul sau o comunitate de
scripteri si moderatori . Unele mod-uri adauga boti iar altele inlatura
caracteristici pe care unii jucatori le considera enervante sau altele
creaza mod-uri diferipe . Unele din cele mai populare mod-uri permit
administratorului unui server mai multa flexibilitate si control asupra
serverului sau . "Pluginuri admin" , a
udevenit foarte cunoscute . Exemple: Metamod, AMX Mod si AMX Mod X
.
Sunt moduri care pot afecta game-play-ul serios , cum ar fi Gun Game ,
unde jucatorii incep cu echipamentul de baza si trebuie sa castige
pentru
a primi echipament si Zombie Mod , unde una din echipe e formata din
zombie si trebuie sa raspandeasca o infenctie neutralizand echipa
adversa
(folosind doar cutitul) . Un mod tot mai popular este Zombie Horde ,
unde un numar mare de zombie e pus impotriva oamenilor . Oamenilor lii
se permite sa foloseasca arme iar zombie folosesc doar cutitul . Alte
mod-uri contin skin-uri la arme si sprite-uri .
In cultura generala popularitatea imensa a Counter-Strike a facut sa fie parodiat pe scara larga .
Abreviat CS , este un first-person shooter tactic aparut dintr-un mod Half-Life
realizat
de Minh "Gooseman" Le si Jess "Cliffe" Cliffe . Jocul a fost dezvoltat
intr-o serie de variante de la lansarea originala , ce contine in
prezent : Counter-Strike:Condition Zero , Counter-Strike:Source si
Counter-Strike pentru Xbox .
Counter-Strike pune in lupta o
echipa de teroristi si alta de trupe speciale ale politiei intr-o serie
de runde . Fiecare runda e castigata fie prin indeplinirea obiectivului
misiunii sau prin neutralizarea echipei adverse .Ultima incarnare a
jocului , Counter-Strike:Source , e bazat pe motorul sursa (Source
engine) dezvoltat pentru Half-Life . Semne ale influentei majore pe care
Counter-Strike o exercita pot fi vazute in aparitia unor mod-uri pentru
jocuri ca Quake III Arena , Unreal Turnament , si alte shootere
individuale ca Global Operations , America's Army , Call of Duty , True
Combat Elite si multe altele .
Din luna mai a anului 2006 pana
in ziua de astazi Counter-Strike este cel mai jucat first-person shooter
din lume . In 2002 erau peste 30,000 de servere populate pe internet
pentru Counter-Strike (locul 2 l-a ocupat Unreal Tournament cu
aproximativ 9.800 de servere) . In 2004 statisticiile GameSpy aratau ca
peste 85,000 de utilizatori jucau Counter-Strike simultan , si in 2006 ,
Steam arata cu regularitate ca 200,000 de utilizatori joaca
Counter-Strike (mai sunt incluse:Counter-Strike:Source si
Counter-Strike:Condition Zero) in acelasi timp . Potrivit statisticilor
adunate de platforma Steam de la Valve acesti utilizatori contribuie
colectiv la adunarea a 6.177 milioane de minute pe luna , din 5
februarie 2007 , solidificandusi pozitia ca cel mai popular online
first-person shooter . Initial Counter-Strike era jucat online cu
ajutorul serviciului WON , care a fost inchis in 2004 , fortand
utilizatorii sa schimbe pe Steam (la care unii utilizatori au raspuns
realizand propria retea WON numita WON2) .
GAMEPLAY
Counter-Strike
este un first-person shooter in care jucatorii se alatuta fie
teroristilor fie echipelor speciale ale politiei . Fiecare echipa
incearca sa indeplineasca obiectivele misiunii sau sa elimine echipa
opusa . Fiecare runda incepe cu cele 2 echipe aparand simultan fiecare
in bazele lor aflate de obicei la capetele opuse ale hartii . Jucatorul
poate sa aleaga intre 8 caractere diferite (cate 4 pentru fiecare echipa
. Counter-Strike:Condition Zero a mai adougat cate un caracter fiecarei
echipe) . Fiecare jucator porneste , in general cu $800 (desi suma
poate si editata de un administrator) , 2 cartuse de munitie , un cutit ,
si un pistol : un Heckler & Koch USP .45 pentru fortele speciale
ale politiei si un GLOCK 18c pentru teroristi .
Jucatorilor li se da
un ragaz inaintea inceperii fiecarei runde (cunoscut sub numele de
freeze time) pentru a se pregati si a cumpara echipament . Se pot
intoarce in zona de cumparare (baza) intr-un anumit interval de timp
pentru a cumpara ecipament nou (90 de secunde default) . Odata ce runda
s-a terminat jucatorii supravietuitori tin echipamentele cumparate la
inceputul rundei pentru a fi folosit in runda urmatoare . Jucatorii
ucisi incep runda cu echipamentul de baza (default) .
Banusuri
in $ sunt repartizate pentru castigarea unei runde , pierderea ei ,
uciderea unui inamic , salvarea unui ostatic sau plantarea bombei .
Tabela
de scor arata scorul echipelor in aditie statisticilor pentru fiecare
jucator : nume , scor(kills) , deaths , si ping-ul(sau LAG-ul in
milisecunde) . Tabela de scor indica deasemenea si daca un jucator este
mort sau viu , daca poarta bomba sau este VIP-ul(pe hartiile cu profil
asasinare) , desi informatiile despre jucatorii aflati in echipa opusa
sunt restrictionate pana cand jucatorul este mort(dead) , pentru ca
informatiile sunt importante . Jucatorii ucisi devin "fantome" pentru
restul rundei , ei nu pot sa-si schimbe numele pana cand nu sunt readusi
la viata (spawn) din nou , chat-text-ul nu poate fi trimis sau
receptionat de jucatorii care sunt inca in viata , iat voice-chat-ul
poate fi doar receptionat de la jucatorii in viata si nu trimis lor
(asta
daca nu cumva cvar-ul sv_altalk este setat pe 1) . Multe din noile
harti FY(fun yard) permit jucatorilor morti sa comunice cu cei ce sunt
in viata . "Fantomele" pot urmarii restul rundei din perspective
diferite selectabile , desimajoritatea serverelor opresc unele
perspective pentru a prevenii ca jucatorii morti sa dezvaluie informatii
celor inca in viata prin intermediul unor programe media alternative
(TeamSpeak sau Ventrilo) .
Aceasta tehnica , cunoscuta sub numele de "ghosting" este considerata cheat in majoritatea shooterelor tactice .
REALISM
Counter-Strike
este menit a fi mai realistic decat shooterele first-person futuristice
ca si Quake III Arena si Unreal Tournament , dar e construit in asa fel
incat sa mentina rapiditatea actiunii (pierzand claritatea detaliului)
.Pentru a ucide un jucator sunt relatin necesare putine lovituri . Insa
loviturile (damage) nu au impact permanent asupra abilitatii de a fugii
si a efectua salturi , permitand unui jucator cu doar cateva lovituri
ramase sa continue lupta la fel de bine ca oricare jucator .Miscarea si
viteza de sprint sunt momentar restrictionate pentru aproximativ o
secunda in urma incasarii
unor lovituri .
HARTI
Hartiile
din Counter-Strike determina gameplay-ul si obiectivele misiunilor .
Sunt 3 tipuri de harti oficiale in Counter-Strike : Hostage rescuecs in
fata numelui hartii (ex: cs_militia , cs_office) , (salvarea
ostaticilor) , identificate cu ajutorul prefixului Bomb defusal
(dezamorsare bomba) , identificate cu prefixul de in fata numelui hartii
(ex: de_dust2 , de_inferno) si Assasination (sau asasinat) identificate
cu ajutorul prefixului as (ex: as_oilrig) , in care un membru al
echipei fortelor speciale ale politiei devine VIP
si trebuie
protejat pana ajunge intr-o zana de evadare (acest tip de harta e absent
in Counter-Strike:Source) In versiuni timpurii ale jocului mai exista
inca un tip de harta oficiala numita Terrorist Escape (evadarea
teroriostilor) .
ARMELE
Una
din caracteristicile incarnarii originale a jocului a fost caarmele nu
erau fictionale , ca la majoritatea jocurilor de acest gen , in schimb
folosindu-te modele de arme folosite in lume de grupari teroriste si
forte ale politiei . Armele sunt , oricum doar semi-realistice : multe
dintre ele nu respecta "the real thing" pana la ultimul detaliu (difera ,
spre exemplu calibrul munitiei sau demunile lor) . Sau alte arme nu
respecta comportarea reala din timpul tragerii , si descarcarea
cartuselor se face pe partea gresita a armei . Acest fapt se datoreaza
faptului ca unul din designerii jocului era stangaci
si a modelat armele fiind tinute in mana stanga .
Deasemenea
, comportarea din timpul tragerii , unde gloantele ajung cand arma este
folosita , se aseamana foarte putin cu comportarea la tragere a armelor
adevarate .Din punctul asta de vedere Counter-Strike inseamna "multa
distractie" dar fara realism .
Cand primele versiuni ale jocului
au fost lansate armelor lii s-a dat nume fictionale si firme de
productie la fel de fictionale , asta probabil din cauza problemelor de
drept de autor . Numele lor sunt vizibile la incepului fiecarei runde
cand se fac "cumparaturiile" pentru echipament . Consola , pe de alta
parte se refera intr-un alt mod la arme decat meniul "buy" , folosing
numele adevarat a armei (ex: Consola numeste "Bullpup" ca "AUG" , arma
reala pe care Bullpup se bazeaza) .
CULTURA CS
Counter-Strike
este popular din cauza culturii ce il inconjoara , care include tot de
la jucatori profesionisti si ligi de CS pana la cheating excesiv si
comportamente de tot felul . Unele echipe profesioniste de
Counter-Strike numite clanuri castiga bani frumosi pentru a se juca CS ,
exemplele cele mai concludente sunt : SK Gaming, Team 3D, fanatic .
MOSTENIREA CS
Counter-Strike
ramane extrem de popular pana in zilele noastre . In curent sunt ligi
online profesioniste ce sustin Counter-Strike cum ar
fi Cyberathlete
Amateur League (CAL) si CyberEvolution , o liga de genul "pay-to-play" .
Diferite concursuri pe LAN sunt tinute in America si Europa , cele mai
mari fiind Cyberathlete Professional League (CPL) , Electronic Sports
World Cup (ESWC) , World
e-Sports Games (WEG) ,si World Cyber Games (WCG) . Aceste campionate sunt televizate , comentate si analizate .
MODURI SI SCRIPTURI
Counter-Strike
este un mod Half-Life si a adunat in jurul sau o comunitate de
scripteri si moderatori . Unele mod-uri adauga boti iar altele inlatura
caracteristici pe care unii jucatori le considera enervante sau altele
creaza mod-uri diferipe . Unele din cele mai populare mod-uri permit
administratorului unui server mai multa flexibilitate si control asupra
serverului sau . "Pluginuri admin" , a
udevenit foarte cunoscute . Exemple: Metamod, AMX Mod si AMX Mod X
.
Sunt moduri care pot afecta game-play-ul serios , cum ar fi Gun Game ,
unde jucatorii incep cu echipamentul de baza si trebuie sa castige
pentru
a primi echipament si Zombie Mod , unde una din echipe e formata din
zombie si trebuie sa raspandeasca o infenctie neutralizand echipa
adversa
(folosind doar cutitul) . Un mod tot mai popular este Zombie Horde ,
unde un numar mare de zombie e pus impotriva oamenilor . Oamenilor lii
se permite sa foloseasca arme iar zombie folosesc doar cutitul . Alte
mod-uri contin skin-uri la arme si sprite-uri .
In cultura generala popularitatea imensa a Counter-Strike a facut sa fie parodiat pe scara larga .